NEWS

SZUKASZ TESTERA DIAGNOSTYCZNEGO? - ZOBACZ JAKIE MOŻLIWOŚCI DAJE TEXA IDC5
SZUKASZ TESTERA DIAGNOSTYCZNEGO? - ZOBACZ JAKIE MOŻLIWOŚCI DAJE TEXA IDC5

Dla zobrazowania zawartości oprogramowania IDC5 TRUCK, przedstawiamy przykładową procedurę regeneracji katalizatora SCR. Oprogramowanie oprócz możliwości jakie daje sama diagnostyka oferuje również karty techniczne, które w wyczerpujący sposób opisują przebieg oraz czynności jakie należy wykonać podczas takiej naprawy.


Zachęcamy do zapoznania się z treścią artykułu.



REGENERACJA KATALIZATORA SCR – na przykładzie RENAULT TRUCK C SERIES EURO 6

W niektórych okolicznościach katalizator SCR może wypełnić się skrystalizowanym AdBlue.

Nagromadzenie skrystalizowanego AdBlue może powstać w przypadku wtryskiwania czynnika podczas zimnych cykli, w których katalizator SCR nie osiąga odpowiedniej temperatury niezbędnej do pełnej reakcji chemicznej. Jeśli poziom katalizy przekracza ilość, którą można usunąć podczas normalnego funkcjonowania silnia, konieczna może się okazać regeneracja wymuszona.

W tej procedurze stałe kryształki są przekształcane w stan gazowy.

Ta konwersja jest wykonywana przez rozgrzanie modułu SCR do temperatury, która powoduję sublimację kryształków usuwając je z systemu.

Nagrzewanie modułu SCR odbywa się poprzez rozgrzewanie filtra cząstek stałych (DPF), podobnie jak podczas regeneracji DPF, ale przez dłuższy czas.


Ilustracja 1. Wybór sterownika do diagnostyki – oprogramowanie TEXA IDC5 TRUCK

Aby możliwe było przeprowadzenie całego procesu, należy spełnić następujące wymagania:

  • Procedura może trwać 30 do 90 minut,

  • Upewnić się, że pojazd stoi na zewnątrz,

  • Upewnić się, że w pobliżu rury wydechowej nie ma żadnych przedmiotów, które mogłoby zostać uszkodzone wskutek działania wysokich temperatur,

  • Dla bezpieczeństwa przygotować sprawną gaśnicę,

  • Po uruchomieniu testu, procedura rozruchowa może się różnić w zależności od temperatury płynu chłodzącego silnika,

  • Prędkość obrotowa silnika rośnie od czasu aż filtr cząstek stałych osiągnie temperaturę odpowiednią dla rozpoczęcia operacji dozowania z modułu dodatkowego wtryskiwacza.

  • Gdy filtr cząstek stałych osiągnie odpowiednią temperaturę, zawór dawkujący paliwa do obróbki końcowej zostaje włączony w celu dostarczenia paliwa.

  • Gdy procedura zostanie zakończona, wtryskiwacz paliwa obróbki końcowej oraz zawór odcinający paliwo po obróbce końcowej zostają wyłączone, a prędkość obrotowa silnika powraca do prędkości obrotowej biegu jałowego,

  • W tym punkcie należy pozostawić silnik pracujący przez 2-3 minuty,

  • Procedurę można zatrzymać w dowolnej chwili.

W celu prawidłowego wykonania regeneracji katalizatora SCR należy wykonać poniższe działania:

Ilustracja 2. Opis osłon – przy demontażu odnieść się do instrukcji

Należy postępować w następujący sposób: (ilustracja 2)

  • Oznacz pozycję błotnika [C]

  • Zdemontuj błotnik [C]

  • Zdemontuj boczne światło obrysowe z bocznych osłon termicznych [B]

  • Zdemontuj boczne osłony termiczne[B]

  • Oczyść boczne osłony termiczne i oceń pod kątem uszkodzeń (wymień w razie konieczności)

  • Zdemontuj górne osłony termiczne [A]

  • Oczyść górne osłony termiczne i oceń pod kątem uszkodzeń (wymień w razie konieczności)

  • Za pomocą sprężonego powietrza oczyść tłumik i cały otaczający go obszar,

  • Zainstaluj górne osłony termiczne [A]

UWAGA: górne osłony termiczne należy zainstalować, podczas gdy boczne osłony termiczne oraz przedni błotnik należy zdemontować przed wykonaniem regeneracji katalizatora SCR.

  • Jeżeli pojazd posiada zawieszenie pneumatyczne ustaw go na wyższym poziomie,

  • Podłącz tester diagnostyczny TEXA i wykonaj regulację: „REGENERACJA SCR (selektywna redukcja katalityczna) ilustracja 3

  • Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi przez oprogramowanie diagnostyczne,

  • Pozostań obecny przy pojeździe przez cały czas trwania procedury

  • Po zakończeniu procedury zakończ diagnostykę,

  • Zamontuj błotnik [C] za pomocą oznaczonej wcześniej pozycji jako punktu referencyjnego,

  • Zamontuj boczne osłony termiczne [B]

  • Zamontuj boczne światło obrysowe na bocznych osłonach termicznych [B]

  • Powrócić do normalnego poziomu zawieszenia.

  • Ilustracja 3. Wybór regulacji do wykonania – regeneracja SCR

Od strony oprogramowania diagnostycznego TEXA IDC5 TRUCK, procedura wymuszenia regneracji SCR wygląda następująco:

  1. Wybór pojazdu – w tym przypadku jest to pojazd RENAULT TRUCK C Series Euro 6

  2. Wybór sterownika do diagnostyki – funkcja dopalenia realizowana jest przez sterownik „Wtrysk Diesel” (ilustracja 1)

  3. Po połączeniu ze sterownikiem przechodzimy do zakładki „REGULACJE” (ilustracja 3) i wybieramy funkcję: „REGENERACJA SCR (selektywna redukcja katalityczna)”

  4. Przed rozpoczęciem dopalania wyświetli się okno informujące o niezbędnych warunkach jakie należy spełnić by rozpocząć regulacje (ilustracja 4)

  5. Po potwierdzeniu rozpoczyna się regeneracja – pierwsza faza (ilustracja 5) w kolejnej fazie odbywa się właściwa regeneracja (ilustracja 6)

  6. Po zakończeniu dopalania należy postępować zgodnie z powyższą procedurą.

     

Ilustracja 4. Niezbędne warunki jakie należy spełnić przed rozpoczęciem regeneracji

 

Ilustracja 5. Rozpoczęcie regeneracji – faza 1


Ilustracja 6. Faza druga – właściwa regeneracja.


Ta i wiele innych procedur regulacji i kalibracji dostępnych jest w oprogramowaniu TEXA IDC5 TRUCK. 

Jeżeli jesteś zainteresowany ofertą cenową na zakup urządzenia diagnostycznego TEXA lub chciałbyś wykonać aktualizację swojego oprogramowania IDC – skontaktuj się z nami a my dobierzemy najlepsze rozwiązanie dla Twojego Warsztatu.

Tel. 32 364 18 88

Mail: info.pl@texa.com


 




OSTATNIE NOWOŚCI

ZAPRASZAMY DO OBSEROWANIA NASZEGO PROFILU NA FACEBOOK I INSTAGRAM
Obserwuj nas a będziesz na bieżącą ze wszystkimi nowościami i materiałami szkoleniowymi...
Czytaj więcej

SZUKASZ TESTERA DIAGNOSTYCZNEGO? - ZOBACZ JAKIE MOŻLIWOŚCI DAJE TEXA IDC5
Diagnostyka TEXA to również ogromna baza danych technicznych prowadzących mechanika przez wszystkie etapy naprawy...
 

Czytaj więcej

TEXA UMOŻLIWIA BEZPIECZNĄ I PROFESJONALNĄ DIAGNOSTYKĘ POJAZDÓW MARKI RENAULT
Gwarantowany dostęp do pojazdów francuskich producentów wyposażonych w moduł zabezpieczający gateway...
Czytaj więcej

KONKURS NA PROFILU FB TEXA POLAND
Zapraszamy do udziału w zabawie - do wygrania AIR2 SAN!
Czytaj więcej

ZAPRASZAMY NA BEZPŁATNE SZKOLENIA TEXA NA SHOW CAR INTER CARS
Aby wziąć udział w szkoleniu wystarczy internetowe zgłoszenie...
Czytaj więcej

OHW 21.0.0 MASZYNY ROLNICZE I BUDOWLANE
Aktualizacja AGRI/CONSTRUCTION - wersja 21.0.0 - możesz mieć ją już dziś!
 

Czytaj więcej

Archiwum news