Aby utrzymać sprawność układu klimatyzacji w aucie, ważne jest, aby regularnie obsługiwać ten układ za pomocą specjalnego urządzenia – stacji klimatyzacji. Przy okazji obsługi warto również zweryfikować czystość czynnika chłodniczego krążącego w układzie. Żaden system skupiający się na chłodzeniu nie może pracować bez odpowiedniej substancji odpowiadającej za absorpcję ciepła. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest czynnik chłodzący w klimatyzacji samochodowej oraz w jaki sposób można go zidentyfikować.
Z tego tekstu dowiesz się:
- jaką funkcję pełni czynnik chłodniczy?
- jakie są różnice między starym a nowym czynnikiem?
- jak sprawdzić rodzaj czynnika w klimatyzacji?
Czynnik chłodniczy do klimatyzacji – co to za substancja?
Czynnik chłodniczy, znany także pod nazwą czynnik chłodzący, to substancja stosowana w układach klimatyzacji i chłodzenia, której zadaniem jest pochłanianie ciepła z otoczenia i przekazywanie go w inne miejsce, gdzie jest rozpraszane. To on, razem z prawidłowo działającą sprężarką, stanowi kluczowy element systemu klimatyzacji. W zależności od warunków pracy układu chłodniczego, czynnik roboczy może występować w różnych stanach skupienia – jako gaz, ciecz lub nawet ciało stałe. Jego właściwości pozwalają na efektywne pochłanianie i oddawanie ciepła, dzięki czemu klimatyzacja pozwala skutecznie utrzymać optymalną temperaturę.
Czynniki chłodzące w klimatyzacji samochodowej
Czynnik chłodniczy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu klimatyzacji samochodowej. Jego wybór ma ogromny wpływ na efektywność chłodzenia i bezawaryjne działanie całej instalacji. Współcześnie w autach stosowane są dwa główne rodzaje czynników chłodniczych: R134a oraz R1234yf. Substancje te różnią się między sobą właściwościami, a także składem fizykochemicznym.
Czynnik chłodniczy R134a
To substancja używana głównie w starszych modelach samochodów, która jest powszechnie stosowana od lat 90. Niestety, R134a jest szkodliwy dla środowiska, ponieważ przyczynia się do wzrostu efektu cieplarnianego. Z tego powodu Unia Europejska wprowadziła regulacje, które nakładały na producentów samochodów obowiązek stosowania bardziej ekologicznych substancji chłodzących w nowych pojazdach.
Czynnik chłodniczy R1234yf
To nowszy czynnik chłodniczy, który jest bardziej przyjazny dla środowiska niż starszy czynnik R134a. Stosuje się go w nowszych modelach aut, ponieważ spełnia wymagania norm ekologicznych. R1234yf ma znacznie mniejszy wpływ na efekt cieplarniany, co sprawia, że jest zgodny z regulacjami UE dotyczącymi ochrony środowiska. Jednocześnie ten gaz doskonale radzi sobie z chłodzeniem wnętrza pojazdu. Zgodnie z dyrektywą 2006/40/WE od 1 stycznia 2013 roku czynnik R1234yf zastąpił stary czynnik.
Czynnik chłodniczy CO2
Nowym rozdziałem w motoryzacji jest wprowadzenie do klimatyzacji samochodowej dwutlenku węgla (CO2). Substancja ma wysoką zdolność chłodzenia, nie generuje produktów rozkładu i jest dostępna na całym świecie. Takie rozwiązanie zastosował między innymi Mercedes-Benz.
Czynniki chłodzące w klimatyzacji samochodowej
Większość nowych samochodów wyposażonych jest w klimatyzację. To nie tylko luksusowa funkcja, ale także przydatne narzędzie, które sprawia, że niezależnie od pory roku podróż może być komfortowa. Istnieje kilka sposobów na sprawdzenie jaki czynnik znajduje się w układzie klimatyzacji:
- znajdź naklejkę pod maską samochodu – dedykowana etykieta powinna zawierać informację o rodzaju czynnika chłodzącego oraz pojemności układu,
- skontaktuj się z producentem pojazdu, aby uzyskać informacje na temat rodzaju czynnika,
- udaj się do serwisu klimatyzacji samochodowej w celu sprawdzenia czynnika chłodniczego.
Czynniki chłodzące w klimatyzacji samochodowej
Aby sprawdzić rodzaj czynnika w klimatyzacji, warto skorzystać z usług specjalistycznego warsztatu. Profesjonalne serwisy zajmujące się bieżącą obsługą klimatyzacji znają specyfikację poszczególnych pojazdów oraz ich podzespołów. Dysponują również urządzeniami pozwalającymi na precyzyjne określenie rodzaju czynnika w układzie. Jednym z takich narzędzi jest identyfikator czynnika chłodniczego TXR ID, opracowany przez firmę TEXA. Dzięki niemu mechanicy mogą szybko i bezbłędnie ustalić, czy w pojeździe zastosowano R134a, czy nowszy R1234yf. Jak sprawdzić jaki czynnik jest w klimatyzacji? To bardzo proste. Serwisant podłącza identyfikator czynnika chłodzącego. W kolejnym kroku analizator automatycznie wykonuje detekcję czynnika, dzięki czemu szybko diagnozuje jakość chłodziwa. Umożliwia to dokładne określenie rodzaju oraz stanu czynnika chłodniczego.