W świecie nowoczesnej diagnostyki pojazdów coraz częściej pojawiają się pojęcia takie jak PassThru oraz SGW (Security Gateway). Choć oba dotyczą komunikacji z jednostkami sterującymi (ECU), ich funkcje i zastosowania są zupełnie różne. Wielu klientów myli te dwa pojęcia, dlatego warto je jasno rozróżnić.
Czym jest PassThru?
PassThru to technologia oparta na standardach SAE J2534 i ISO 22900, która umożliwia niezależnym warsztatom dostęp do oryginalnego oprogramowania producentów pojazdów w celu programowania i aktualizacji sterowników ECU
Zastosowanie PassThru:
- Programowanie ECU zgodnie z wymaganiami producenta.
- Aktualizacje oprogramowania sterowników.
- Diagnostyka na poziomie OEM (producenta pojazdu).
Wymagania:
- Kompatybilne urządzenie VCI (np. TEXA seria NAVIGATOR).
- Komputer z dostępem do Internetu.
- Konto i subskrypcja u producenta pojazdu.
- Oprogramowanie diagnostyczne (np. ODIS lub FDRS).
PassThru jest szczególnie przydatne w przypadku pojazdów spełniających normy emisji Euro V i VI, gdzie producenci są zobowiązani do udostępniania danych diagnostycznych niezależnym warsztatom.
Czym jest SGW (Security Gateway)?
SGW to system zabezpieczający komunikację z jednostkami sterującymi w pojeździe. Wprowadzony przez wielu producentów (np. FCA, Mercedes-Benz), ma na celu ochronę pojazdu przed nieautoryzowanym dostępem i manipulacją.
Jak działa SGW?
- Blokuje dostęp do niektórych funkcji diagnostycznych (np. kasowanie błędów, adaptacje, kodowania).
- Wymaga uwierzytelnienia użytkownika (np. poprzez konto warsztatowe i weryfikację tożsamości).
- Działa jako „bramka” między urządzeniem diagnostycznym a ECU.
Odblokowanie SGW z TEXA:
Dzięki współpracy TEXA z producentami, użytkownicy oprogramowania mogą uzyskać pełny dostęp do diagnostyki pojazdów z SGW marek: Abarth, Alfa Romeo, Audi, Bentley, Chrysler, Cupra, Dacia, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, KIA, Lancia, Lamborghini, Mercedes, Renault, Seat, Skoda, Volkswagen
Funkcjonalność jest dostępna bez dodatkowych kosztów i bez żadnych ograniczeń dla wszystkich specjalistów z branży napraw, którzy korzystają z oprogramowania diagnostycznego IDC6, posiadają subskrypcję TEXPACK CAR oraz osobiste konto dostępu na portalu myTEXA. Dzięki intuicyjnej, prowadzonej procedurze, stworzenie profilu i weryfikacja tożsamości cyfrowej zajmuje zaledwie kilka minut.
Podsumowanie różnic
Cecha | PASSTHRU | SGW |
---|---|---|
Cel | Programowanie i aktualizacja ECU | Zabezpieczenie dostępu do ECU |
Standard | SAE J2534 / ISO 22900 | Własne rozwiązania producentów |
Wymaga OEM konta? | Tak | Tak |
Zastosowanie | Diagnostyka OEM, aktualizacje | Diagnostyka z ograniczeniami bezpieczeństwa |
Usługa przez TEXA | Tak z kompatybilnym VCI | Tak z IDC6 i TEXP@CK |
Dlaczego klienci mylą te pojęcia?
Obie technologie dotyczą komunikacji z ECU i wymagają dodatkowych kroków (logowania, subskrypcji, specjalnego sprzętu), co może prowadzić do nieporozumień. Jednak ich funkcje są zupełnie inne – PassThru służy do programowania, a SGW do ochrony.