PassThru vs SGW – co to jest i czym się różnią?

W świecie nowoczesnej diagnostyki pojazdów coraz częściej pojawiają się pojęcia takie jak PassThru oraz SGW (Security Gateway). Choć oba dotyczą komunikacji z jednostkami sterującymi (ECU), ich funkcje i zastosowania są zupełnie różne. Wielu klientów myli te dwa pojęcia, dlatego warto je jasno rozróżnić.

Czym jest PassThru?

PassThru to technologia oparta na standardach SAE J2534 i ISO 22900, która umożliwia niezależnym warsztatom dostęp do oryginalnego oprogramowania producentów pojazdów w celu programowania i aktualizacji sterowników ECU 

Zastosowanie PassThru:

  • Programowanie ECU zgodnie z wymaganiami producenta.
  • Aktualizacje oprogramowania sterowników.
  • Diagnostyka na poziomie OEM (producenta pojazdu).

Wymagania:

  • Kompatybilne urządzenie VCI (np. TEXA seria NAVIGATOR).
  • Komputer z dostępem do Internetu.
  • Konto i subskrypcja u producenta pojazdu.
  • Oprogramowanie diagnostyczne (np. ODIS lub FDRS).

PassThru jest szczególnie przydatne w przypadku pojazdów spełniających normy emisji Euro V i VI, gdzie producenci są zobowiązani do udostępniania danych diagnostycznych niezależnym warsztatom. 

Czym jest SGW (Security Gateway)?

SGW to system zabezpieczający komunikację z jednostkami sterującymi w pojeździe. Wprowadzony przez wielu producentów (np. FCA, Mercedes-Benz), ma na celu ochronę pojazdu przed nieautoryzowanym dostępem i manipulacją.

Jak działa SGW?

  • Blokuje dostęp do niektórych funkcji diagnostycznych (np. kasowanie błędów, adaptacje, kodowania).
  • Wymaga uwierzytelnienia użytkownika (np. poprzez konto warsztatowe i weryfikację tożsamości).
  • Działa jako „bramka” między urządzeniem diagnostycznym a ECU.

Odblokowanie SGW z TEXA:

Dzięki współpracy TEXA z producentami, użytkownicy oprogramowania mogą uzyskać pełny dostęp do diagnostyki pojazdów z SGW marek:  Abarth, Alfa Romeo, Audi, Bentley, Chrysler, Cupra, Dacia, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, KIA, Lancia, Lamborghini, Mercedes, Renault, Seat, Skoda, Volkswagen

Funkcjonalność jest dostępna bez dodatkowych kosztów i bez żadnych ograniczeń dla wszystkich specjalistów z branży napraw, którzy korzystają z  oprogramowania diagnostycznego IDC6, posiadają subskrypcję TEXPACK CAR oraz osobiste konto dostępu na portalu myTEXA. Dzięki intuicyjnej, prowadzonej procedurze, stworzenie profilu i weryfikacja tożsamości cyfrowej zajmuje zaledwie kilka minut.

Podsumowanie różnic

Cecha PASSTHRU SGW
Cel Programowanie i aktualizacja ECU Zabezpieczenie dostępu do ECU
Standard SAE J2534 / ISO 22900 Własne rozwiązania producentów
Wymaga OEM konta? Tak Tak
Zastosowanie Diagnostyka OEM,
aktualizacje
Diagnostyka z ograniczeniami bezpieczeństwa
Usługa przez TEXA Tak
z kompatybilnym VCI
Tak
z IDC6 i TEXP@CK

Dlaczego klienci mylą te pojęcia?

Obie technologie dotyczą komunikacji z ECU i wymagają dodatkowych kroków (logowania, subskrypcji, specjalnego sprzętu), co może prowadzić do nieporozumień. Jednak ich funkcje są zupełnie inne – PassThru służy do programowania, a SGW do ochrony.

ARCHIWUM:

UDOSTĘPNIJ: