Serwisowanie klimatyzacji w aucie to usługa, na którą jest wielu chętnych klientów. Niemal każde auto, poruszające się po polskich drogach, ma na wyposażeniu ten układ. Każda klimatyzacja wymaga regularnego serwisowania. Zaniedbana „klima” jest nieprzyjemna w użytkowaniu (wydaje niemiłą woń). Może też ulec poważnej i kosztownej awarii. Jednak największym zagrożeniem jest to, że zaniedbana klimatyzacja może być źródłem poważnych chorób.
Z naszego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego regularny serwis klimatyzacji w aucie jest niezbędny?
- Jak przebiega serwisowanie klimatyzacji samochodowej?
- Jaki sprzęt jest potrzebny do serwisowania klimatyzacji?
- Czy usługa serwisowania klimatyzacji samochodowej jest opłacalna?
Czym różnią się od siebie układy klimatyzacji samochodowej, biurowej i domowej?
Każda układ klimatyzacji ma taką samą budowę. Bez względu na to, czy jest to klimatyzacja biurowa, klimatyzacja domowa, klimatyzacja przenośna czy klimatyzacja samochodowa. Układy różnią się od siebie wielkością, wydajnością, rodzajem sterowania i źródłem napędu dla kompresora/sprężarki klimatyzacji. Zadaniem kompresora / sprężarki jest wprowadzanie w ruch czynnika chłodniczego (mieszaniny gazów), bez której żaden układ klimatyzacji nie mógłby działać.
Czym różnią się poszczególne układy klimatyzacji?
Różnice są następujące:
- w klimatyzacjach domowych i biurowych sprężarka jest napędzana przez silnik elektryczny;
- w samochodach spalinowych kompresor jest napędzany przez pasek wieloklinowy; przenoszący napęd od silnika;
- w autach z napędem hybrydowym i elektrycznym kompresor jest napędzany przez silnik elektryczny, zasilany z instalacji elektrycznej samochodu.
Dlaczego regularne serwisowanie klimatyzacji w samochodzie jest niezbędne?
Każda klimatyzacja, także samochodowa, ma parownik. To podzespół, przypominający wyglądem chłodnicę. Istnieją niewielkie różnice w montowaniu parownika:
- w samochodzie ze standardową klimatyzacją parownik jest zamontowany pod deską rozdzielczą;
- w samochodzie z klimatyzacją dwustrefową montuje się dwa parowniki, po jednym dla każdego obiegu, po obu stronach kabiny, pod deską rozdzielczą.
Jaką funkcję pełni parownik w układach klimatyzacji?
W parowniku dochodzi do odbierania ciepła z powietrza, które jest kierowane do kabiny auta. Skutkiem ubocznym tego procesu jest stałe gromadzenie się wilgoci w tym miejscu. Powinna być ona odprowadzana za pomocą specjalnego wężyka, jednak nigdy nie udaje się tego zrobić w stu procentach. Na parowniku gromadzą się bakterie i wirusy, które potem trafiają do wnętrza kabiny samochodu, kiedy kierowca lub pasażer uruchomi układ klimatyzacji.
Dlaczego trzeba czyścić i dezynfekować klimatyzację?
Wspomniane wcześniej wirusy, bakterie i grzyby są groźne dla zdrowia. Oto one:
- legionella pneumophila może wywoływać legionellozę, ciężką infekcję płuc, która może skończyć się śmiecią;
- gronkowiec złocisty może być źródłem infekcji, zapalenia płuc i zapalenia opon mózgowych;
- bakterie coli mogą być źródłem biegunki, gorączki i wymiotów;
- w klimatyzacji mogą znajdować się wirusy grypy;
- grzyby i pleśnie mogą być źródłem alergii, chorób płuc i układu nerwowego.
Wszystkie wymienione wyżej mikroorganizmy osadzają się na parowniku, a także we wnętrzu kanałów wentylacyjnych.
Wszystkie wymienione wyżej mikroorganizmy są również źródłem niemiłej woni stęchlizny, jaka wydobywa się z nawiewów samochodu. Niemiła woń z układu to zazwyczaj pierwszy sygnał ostrzegawczy.
Jak czyści się klimatyzację w profesjonalny sposób?
Czyszczenie i dezynfekcja klimatyzacji skutecznie usuwają wszystkie niebezpieczeństwa. Obecnie stosuje się następujące metody:
- dezynfekcję klimatyzacji za pomocą ozonowania. To metoda, która nie wymaga stosowania żadnych środków chemicznych;
- „klimę” dezynfekuje się też środkami bakteriobójczymi, wprowadzanymi do układu wentylacji za pomocą suchej mgły;
- stosuje się też pianki ze środkami bakteriobójczymi, wprowadzane do układu za pomocą długich wężyków.
Dlaczego trzeba sprawdzać szczelność klimatyzacji?
W układzie klimatyzacji krąży sprężony i rozprężony czynnik gazowy (czynnik chłodniczy), czyli mieszanina gazów o odpowiednim składzie. W klimatyzacji samochodowej jest go zazwyczaj od 400 do 700 g. Wraz z gazem krąży ok. 100 ml oleju mineralnego, który smaruje sprężarkę.
W trakcie jazdy samochodem układ jest narażony na szereg drgań, które mogą powodować rozszczelnienie połączeń pomiędzy wężami. Ponadto korozja może powodować nieszczelności w skraplaczu klimatyzacji. Układ może też ulec rozszczelnieniu na skutek kolizji.
Im mniej gazu w układzie, tym mniejsza wydajność klimatyzacji samochodowej.
Pamiętaj! Nigdy nie należy uzupełniać poziomu czynnika chłodniczego bez sprawdzenia szczelności klimatyzacji. Czynnik można uzupełnić tylko w szczelnej i sprawnej klimatyzacji, która ma wymienione filtry.
Dlaczego trzeba wymieniać filtry podczas serwisu klimatyzacji?
Serwis klimatyzacji jest bezpośrednio związany z wymianą dwóch filtrów:
- filtra kabinowego, który czyści powietrze, zasysane do układu wentylacji i klimatyzacji samochodowej;
- filtra osuszacza klimatyzacji, który jest wpięty w układ i odbiera wilgoć od czynnika chłodzącego.
Jak często serwisować klimatyzację w aucie?
Co obejmuje serwis klimatyzacji samochodowej i jak często powinno się go przeprowadzać? Oto najlepszy przepis na sprawną i czystą klimatyzację samochodową:
- Co rok: wymiana filtra kabinowego, dezynfekcja klimatyzacji i sprawdzenie wydajności układu (np. pomiar temperatury przy określonej mocy klimatyzacji i porównanie wyników z danymi fabrycznymi). Jeśli wydajność klimatyzacji jest słaba, należy skontrolować szczelność.
- Co dwa lata: wymiana filtra osuszacza klimatyzacji, kontrola szczelności, kontrola poziomu czynnika i oleju mineralnego.
Ile trwa serwis klimatyzacji samochodowej? Od 45 do 60 minut.
Jak serwisować klimatyzację samochodową w warsztacie samochodowym?
Do serwisowania klimatyzacji samochodowej potrzebna są Ci następujące urządzenia:
- Dobry ozonator, który pozwoli na skuteczne usuwanie bakterii, grzybów, wirusów i pleśni z klimatyzacji i wnętrza układu wentylacji. Możesz dzięki niemu dezynfekować także wnętrze kabiny auta i usuwać woń papierosów.
- Urządzenie do sprawdzania szczelności układu klimatyzacji albo specjalną piankę. Nie jest to potrzebne, jeśli wybierzesz dobrą stację klimatyzacji, która ma wbudowany układ do kontroli szczelności klimatyzacji.
- Dobrą stację klimatyzacji (stację obsługi klimatyzacji), która jest dostosowana do pracy z konkretnym czynnikiem chłodniczym. Obecnie na rynku funkcjonują trzy rodzaje czynników: starszy R134a, nowszy r1234yf oraz dwutlenek węgla CO2, wykorzystywany w autach Mercedes lub niektórych pojazdach elektrycznych. Stację klimatyzacji podpina się pod złącza serwisowe pod maską auta. Najlepsze urządzenia prowadzą mechanika krok po kroku podczas sprawdzania klimatyzacji, czyszczenia klimatyzacji i serwisu klimatyzacji.
- Podstawowe narzędzia do wymiany filtra kabinowego i hermetycznie zamkniętego filtra osuszacza klimatyzacji. Dodatkowe materiały do uszczelnienia połączeń.
- Czynniki oraz olej mineralny, dostarczane w specjalnych opakowaniach.
Czy jedna stacja klimatyzacji wystarczy do obsługi aut wielu marek i do sprawdzania szczelności?
Tak! Takie urządzenia ma w swojej ofercie Texa, czołowy producent sprzętu diagnostycznego, serwisowego i warsztatowego. Stacje do klimatyzacji od Texa, dostosowane do pracy z dwoma czynnikami (znane też jako stacje klimatyzacji BiGAS) rozwiązują wiele problemów:
- Jedno urządzenie obsługuje dwa najpopularniejsze układy klimatyzacji na rynku (maszyna do klimatyzacji r134a Texa/maszyna do klimatyzacji R1234yf). Przykładem może być stacja klimatyzacji KONFORT 780 TOUCH z dwoma oddzielnymi zbiornikami i obiegami dla każdego rodzaju czynnika. Z kolei stacja klimatyzacji Texa KONFORT 712 TOUCH to model ekonomiczny, idealny dla mniejszych warsztatów albo na start mogący pracować z jednym lun drugim typem czynnika do wyboru podczas aktywacji urządzenia.
- Stacje klimatyzacji Texa z najnowszej rodziny KONFORT mogą współpracować z szeregiem akcesoriów. Na przykład z zestawem do sprawdzania szczelności układu, który pozwala na wprowadzenie do klimatyzacji gazu obojętnego, z niewielką ilością gazu śladowego (do 5 procent składu), który jest wykrywany przez czujnik.
- Funkcjonalność stacji klimatyzacji Texa możesz rozszerzyć, korzystając z urządzenia do rozpoznawania czynnika chłodniczego, jaki jest w układzie, drukarki do raportów, zestawu do płukania (po naprawach i wymianie filtra osuszacza) i zestawu do kontroli wydajności, pozwalającego na przeprowadzenie podstawowej diagnostyki.
Ogromną zaletą stacji do obsługi klimatyzacji firmy Texa jest ich prosta obsługa. To wszystko dzięki dopracowanemu oprogramowaniu. Po podłączeniu stacji do złączy serwisowych pod maską oprogramowanie prowadzi użytkownika przez cały proces obsługi klimatyzacji, w zależności od wybranej opcji (np. serwis). W bazie danych znajdują się informacje techniczne o wielu rodzajach pojazdów (nie tylko osobowych), co pozwala dopasować czynnik, jego ilość i ilość oleju mineralnego, zgodnie z zaleceniami producenta.
Jak zawsze, urządzenia Texa są estetycznie wykonane i trwałe, a mechanik może zawsze liczyć na wsparcie techniczne i szkolenia.
Wejdź na poniższą stronę i sprawdź jakie stacje klimatyzacji Texa przygotowała dla Twojego warsztatu: https://www.texapoland.pl/rozwiazania/stacje-klimatyzacji/
Wybierz stację klimatyzacji KONFORT 780 TOUCH BI –GAS, do pracy z czynnikami R134a i R1243yf albo urządzenie, które obsługuje pojedynczy czynnik (np. stacja klimatyzacji r1234yf). Oferta obejmuje też stacje do obsługi klimatyzacji z CO2 – KONFORT 744, jak Texa R744. Dzięki nim możesz obsługiwać klimatyzację w autach Mercedes-Benz.
Wybierz odpowiednie urządzenie i zamów bezpłatną prezentację w swoim warsztacie! Markowy sprzęt Texa zapewni Ci świetne środowisko pracy i wierne grono klientów.










