Współczesne samochody to już nie tylko środki transportu, lecz zaawansowane technologicznie maszyny, które coraz bardziej wspierają kierowców w codziennej jeździe. Dzięki postępowi w dziedzinie elektroniki i automatyki pojazdy są wyposażone w szereg systemów poprawiających komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania. Jednym z takich rozwiązań jest grupa systemów nazywana ADAS, który stanowi istotny krok w kierunku jazdy autonomicznej. Co dokładnie kryje się za tym skrótem i jak działa ten system w praktyce?
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to są systemy wspomagania kierowcy ADAS,
- z czego może składać się ADAS,
- dlaczego i kiedy konieczna jest kalibracja systemów ADAS.
System ADAS – co to jest?
ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) to zbiór różnych rozwiązań z zakresu wspomagania kierowcy. Statystyki są nieubłagane: zdecydowana większość wypadków i kolizji drogowych to wynik błędu ludzkiego. Dążenie do ograniczenia takich zdarzeń stało się jednym z priorytetów współczesnej motoryzacji. W odpowiedzi na te wyzwania w Unii Europejskiej wprowadzono nowe przepisy. Rozporządzenie 2019/2144 Parlamentu Europejskiego od 6 lipca 2022 roku zobowiązuje producentów do wyposażania każdego nowo homologowanego pojazdu na terenie UE w pewne systemy ADAS. Ich celem jest poprawa bezpieczeństwa na drodze oraz redukcja liczby wypadków spowodowanych czynnikiem ludzkim.
Jakie są najczęściej wykorzystywane czujniki w systemach ADAS?
Obowiązkowe wyposażenie pojazdów w funkcje i technologie ADAS to krok w stronę bardziej świadomej i odpowiedzialnej technologicznie mobilności. W skład systemów wspomagania kierowcy ADAS mogą wchodzić różnego rodzaju elementy – czujniki i sterowniki strategicznie rozmieszczone w pojeździe. Ich zadaniem jest dbanie o poprawne i bezpieczne poruszanie się samochodu. W zależności od producenta, stopnia zaawansowania oraz wbudowanych funkcji, system ADAS może składać się z wielu urządzeń zbierających informacje i przesyłających je za pomocą komputera pokładowego do kierowcy.
Najczęściej wykorzystywanymi czujnikami w systemach ADAS są m.in.:
- kamery montowane w szybie czołowej,
- kamery wspomagania parkowania,
- radary,
- kamery podczerwieni,
- czujniki ultradźwiękowe.
Dzięki tym urządzeniom możliwe jest zbieranie danych z otoczenia pojazdu oraz ostrzeganie kierowcy w przypadku ryzyka kolizji.
Dlaczego kalibracja systemów ADAS jest tak istotna dla bezpieczeństwa?
Technologia zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy wykorzystujących czujniki, kamery i radary zamontowane w pojeździe to ogromny krok naprzód w bezpieczeństwie jazdy. Jednak jej skuteczność w dużej mierze zależy od prawidłowej kalibracji poszczególnych składowych systemu ADAS. Bez niej układy mogą działać nieprecyzyjnie, generując fałszywe komunikaty, co z kolei może prowadzić do niepotrzebnych interwencji, np. nagłego hamowania czy zmiany pasa ruchu, stwarzając zagrożenie. Profesjonalna kalibracja systemów ADAS to proces, który zapewnia idealne ustawienie kamer, radarów i czujników w pojeździe, co jest niezbędne do prawidłowego działania całego systemu.
Kiedy konieczne jest przeprowadzenie kalibracji kamery w samochodzie?
Jak już wiemy, regularna diagnostyka i kalibracja systemów ADAS mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Nawet niewielkie odchylenie kamery czy radaru od osi jazdy samochodu może sprawić, że do jednostki sterującej zostaną przekazane błędne informacje. Eksperci zalecają przeprowadzenie takiej kalibracji, jeśli wystąpią sytuacje, które mogą zaburzyć działanie podzespołów usprawniających prowadzenie auta.
Kalibracja kamery w samochodzie powinna być dokonywana m.in.:
- po kolizjach,
- po wymianie szyby przedniej,
- po naprawach, które wymagają demontażu zderzaka z zamontowanymi czujnikami,
- po naprawie zawieszenia wraz z geometrią kół,
- po zmianie rozmiaru opon,
- po każdej czynności serwisowej związanej z ingerencją bezpośrednio w system ADAS.