NEWS

TEXA wspiera warsztaty w erze zaawansowanych systemów ADAS

W dobie dynamicznego rozwoju technologii motoryzacyjnych, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stają się nieodłącznym elementem nowoczesnych pojazdów. Ich obecność znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa na drogach, ale jednocześnie stawia przed warsztatami samochodowymi nowe, często złożone wyzwania diagnostyczne i serwisowe. Kalibracja kamer, radarów czy czujników wymaga nie tylko precyzyjnego sprzętu, ale i specjalistycznej wiedzy.

O tym, które procedury kalibracyjne sprawiają warsztatom najwięcej trudności oraz jak firma TEXA wspiera mechaników w ich codziennej pracy, tłumaczy Kamil Broncel – ekspert w dziedzinie ADAS. 

Jakie procedury kalibracyjne są najbardziej problematyczne dla warsztatów i jak Texa pomaga sprostać tym wyzwaniom?

Wbrew pozorom, to procedury kalibracji dynamicznej, czyli wykonywanej podczas jazdy testowej na drodze, sprawiają statystycznie najwięcej problemów. Podczas kalibracji dynamicznej można napotkać szereg przeszkód zewnętrznych, niezależnych od operatora w danej chwili, takie jak wzmożony ruch drogowy, który nie pozwoli na osiągnięcie wymaganej w kalibracji minimalnej prędkości lub osiągnięcie wymaganego dystansu. Kluczowa jest także odpowiednia widoczność dla systemów wizyjnych pasów na jezdni czy znaków drogowych. Wobec tego warunki atmosferyczne i pora dnia również odgrywają tutaj istotną rolę, która czasami stanowi przeszkodę w poprawnym wykonaniu takiej kalibracji.

TEXA nie sprawi, że nagle w deszczowy dzień zaświeci słońce, ale staramy się przygotować warsztat do wykonania kalibracji poprzez szerokie wsparcie dostarczane w naszym oprogramowaniu Diagnostycznym IDC6. Najcenniejszą pomocą są Karty Techniczne, dedykowane do poszczególnych marek i modeli pojazdów, zawierające rozubudowane opisy z procedurami krok po kroku. Procedury te mogą również być wspierane przez sztuczną inteligencję. Funkcjonalności TEXA AI pozwalają na odpytanie oprogramowania w formie chatu i wywołania procedury dla danego modelu pojazdu, a otrzymana odpowiedź może zostać przeczytana przez lektora. Swoim klientom TEXA oferuje również pomoc techniczną w formie profesjonalnej infolinii technicznej Call Center, gdzie wielokrotnie korzystamy z funkcji współdzielenia ekranu i pomagamy warsztatom wykonać kalibrację w czasie rzeczywistym, czasem także jako wirtualny „pasażer”. Trudności może sprawiać także kalibracja statyczna, czyli wykonywana w warunkach warsztatowych z wykorzystaniem paneli kalibracyjnych. Jest znacznie częściej stosowana i obejmuje większość pojazdów.

Wsparcie oprogramowania dostarczane w ramach procedur kalibracji statycznej jest znacznie szersze, ponieważ przewiduje także procedurę przygotowania pojazdu do kalibracji oraz ustawienia przyrządu kalibracyjnego względem pojazdu. Procedura staje się prosta dzięki nadzorowi oprogramowania i zatwierdzaniu poszczególnych kroków procedury i ustawienia osprzętu TEXA. Nie do przecenienia jest również fakt że zakupowi sprzętu do kalibracji kamer i radarów TEXA towarzyszy szkolenie z obsługi wykonywane stacjonarnie w warsztacie klienta na terenie całej Polski. Po zakupie klient posiadający abonament TEXPACK ma dostęp do wsparcia na infolinii technicznej, a na naszych social media można znaleźć filmiki z wielu zarejestrowanych procedur kalibracji wykonanych przy zastosowaniu naszego sprzętu.

W jaki sposób oprogramowanie diagnostyczne ewoluuje, aby nadążyć za szybkim rozwojem systemów ADAS?

Oprogramowanie żyje i jest rozwijane wraz z technologiami stosowanymi przez producentów w pojazdach samochodowych. Nasz dział rozwoju nieustannie śledzi rynek i opracowuje diagnostykę oraz procedury kalibracyjne tak szybko jak jest to możliwe nawet dla samochodów, które dopiero co opuściły bramy dealera dostarczając aktualizacje na rynek w sposób ciągły. Rozwój następuje zarówno na płaszczyźnie poszerzania oprogramowania o nowe marki i modele pojazdów oraz dedykowane Karty Techniczne i bazy danych, jak również poprzez stałe poszerzanie jednej z najbogatszych gam akcesoriów potrzebnych do kalibracji. Mam tu na myśli nie tylko panele, które w ramach abonamentu Texpack dostarczane są klientowi w formie elektronicznej nieodpłatnie i natychmiast po ich wdrożeniu, ale również stożki, tablice Night Vision,  Head up czy maty do kamer 360°. Rozwijamy współpracę z producentami pojazdów, aby w całkowicie legalny sposób móc odblokowywać, tzw. „bramki bezpieczeństwa SGW”, które w sposób cyfrowy chronią pojazd przed nieautoryzowanymi operacjami. Bezpośrednio w oprogramowaniu IDC6 TEXA dostępny jest także raport w wykonanej kalibracji, który można wydrukować i przekazać klientowi czy ubezpieczalni. Należy także pamiętać, że systemy ADAS objęły zarówno pojazdy osobowe jak i dostawcze, ciężarowe i motocykle; TEXA, jako jeden z niewielu producentów obecnych na rynku dostarcza kompleksowe rozwiązania dla wszystkich tych środowisk, zarówno na płaszczyźnie oprogramowani jak i potrzebnego sprzętu i wsparcia posprzedażnego.

UDOSTĘPNIJ: