WHISTLEBLOWING

Grupa TEXA udostępnia kanały komunikacji dla osób, które w dobrej wierze chcą zgłosić zachowania lub zdarzenia mogące stanowić naruszenie przepisów prawa (krajowego lub unijnego), procedur wewnętrznych lub być niezgodne z zasadami etycznego postępowania. Zgłoszenia powinny służyć ochronie interesu publicznego oraz integralności Grupy.

KANAŁY ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI

Zgłoszenia można dokonywać za pośrednictwem następujących kanałów:

  • Platforma TEXA Integrity Line: dostępna pod linkiem https://texagroup.integrityline.com/. Umożliwia ona przesyłanie zgłoszeń w formie online, bez konieczności rejestracji czy podawania danych osobowych.
  • Poczta tradycyjna: wysyłając list na adres TEXA S.p.A. – Komitet Etyczny, Via I Maggio, 9, 31050 Monastier di Treviso (TV).
  • Spotkanie bezpośrednie: na życzenie osoby zgłaszającej, możliwe jest bezpośrednie spotkanie z Komitetem Etycznym w uzgodnionym terminie.

Zgłoszenia mogą być dokonywane przez osoby wewnętrzne i zewnętrzne wobec organizacji, działające w kraju i za granicą, takie jak: pracownicy Grupy TEXA (etatowi, współpracownicy, samozatrudnieni, stażyści), a także osoby działające w imieniu, na rzecz lub w interesie Grupy TEXA, mające relacje zawodowe lub biznesowe z Grupą lub jej spółkami, np. konsultanci, dostawcy, akcjonariusze, członkowie zarządu czy komisji rewizyjnych.

Można zgłaszać następujące naruszenia, o których uzyskano wiedzę w kontekście zawodowym:

  • naruszenia Kodeksu Etycznego Grupy i jej wartości;
  • naruszenia Modelu 231 TEXA S.p.A.;
  • naruszenia przepisów prawa krajowego i unijnego;
  • naruszenia decyzji organów administracyjnych;
  • naruszenia procedur wewnętrznych;
  • naruszenia praw człowieka, w tym akty dyskryminacji, molestowania lub nadużyć;
  • działania szkodzące Grupie, także wizerunkowo.

 

Zgłoszenia powinny opierać się na faktach, być wolne od uprzedzeń i ukrytych motywów. Zgłaszanie świadomie fałszywych informacji lub w złej wierze może skutkować sankcjami dyscyplinarnymi. Dlatego zgłoszenie – nawet anonimowe – powinno być dokonane w dobrej wierze i zawierać jak najwięcej szczegółów umożliwiających weryfikację.


Przykładowe kategorie zgłoszeń:

  • korupcja
  • konflikt interesów
  • oszustwa
  • molestowanie, dyskryminacja, mobbing, działania odwetowe
  • naruszenia w zakresie prywatności i bezpieczeństwa IT
  • naruszenia zasad BHP
  • naruszenia środowiskowe
  • naruszenia praw autorskich
  • naruszenia własności przemysłowej i intelektualnej
  • nadużycia informacji poufnych
  • nieprawidłowości w danych finansowych i księgowych
  • inne działania niezgodne z przepisami D.lgs 231/2001 lub naruszenia Modelu 231 i/lub procedur wewnętrznych Grupy TEXA

Zgłoszenia są rozpatrywane przez Komitet Etyczny powołany przez spółkę dominującą TEXA, w skład którego wchodzą:

  • osoba trzecia z doświadczeniem w tej dziedzinie – jako Przewodniczący;
  • Dyrektor ds. QHSSE i Zgodności, będący również członkiem Komitetu Nadzorczego 231;
  • Kierownik Działu Prawnego;
  • osoba trzecia z doświadczeniem w zakresie compliance.

 

Zgłaszający otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w ciągu 7 dni od jego otrzymania oraz odpowiedź w ciągu 3 miesięcy.

TEXA zapewnia poufność co do istnienia i treści zgłoszenia, jak również tożsamości zgłaszającego (jeśli została ujawniona) i osoby zgłoszonej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Dane osobowe zawarte w zgłoszeniu będą przetwarzane zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. Szczegóły dotyczące przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności dostępnej na stronie https://www.texa.com/privacy/

Aby zapoznać się ze szczegółami procedury whistleblowing, kliknij poniżej:

IT

EN

DE

ES

PL

FR